Translate

Thursday, December 8, 2016

Julsagan 2016 - Legenden om Snöprinsessan. Lucka 8:




- Tänk om det… Violas och Åsas Mamma Alexandra tystnade och satte en hand för munnen.

Det var helt tyst omkring dom där dom stod under den gnistrande stjärnhimlen.

- Vad är det Mamma, vad är det? sa Viola oroligt och Alexandra fortsatte efter att ha samlat sig.

 - Tänk om det är draken som ställde till det med vulkanutbrottet så vi var tvungna att fly? Tänk om det är trolldomen som står om i boken och som jag drömt om i alla år? Jag tyckte det var konstigt att det kom ett vulkanutbrott från ett berg som aldrig haft det innan, som att någon gjort något med det.

Åsa tog sin Mammas hand och Violas hand i sina händer och sa att nu fick dom lov att gå in och fortsätta läsa i boken, där står faktiskt många svar.

Ett par timmar senare hade dom fått lära sig om formler, hur komma förbi osedd med kappan som gjorde den som hade den på sig osynlig, om den hemliga nedgången i skogen där kompassen förvarades som kunde ta dom dit dom ville. Efteråt var dom så trötta att dom bestämde sig för att sova på saken och fortsätta nästa dag.

- Jag har ju glömt berätta en sak, sa Åsa då dom hade en stund ledigt i privat undervisningen. Det fanns ju flera saker i Jultomtens julklapps säck. Kom skall jag visa dig.

Dom gick tillbaka till sitt rum i grottan och Viola såg på då Åsa tog fram en nyckelknippa med tre olika nycklar i olika färger. Fast det såg nästan ut som leksaks nycklar tänkte dom bägge. Åsa tittade ned i säcken igen.

- Men, sa hon, vad konstigt! Men! Det är ju inget annat här i, jag tyckte det var flera saker när jag hittade boken, sa hon förvånat.

- Du kanske minns fel? sa Viola, men jag undrar vart dom nycklarna passar in?

Åsa var helt säker på att hon både sett och känt flera saker i säcken även när hon tog upp nyckelknippet, men hon låt den ligga där på skrivbordet.

Plötsligt hördes ett ljud från Jultomtens julklappssäck…

Fortsättning följer i Lucka 9, följ med dit!!

Julsagan är skriven av Stina och Åsa

No comments:

Post a Comment