Translate

Wednesday, December 7, 2016

Julsagan 2016 - Legenden om Snöprinsessan. Lucka 7:




Viola vände blicken mot himlen och en stjärna föll då hon och Åsa hörde sin Mamma ropa:
- Vänta på mig!

Alexandra var snabbt ute hos sina döttrar och undrade vad det var som skett. Stjärnorna blinkade på himlen och snön gnistrade. Det snurrade i Violas tankar, ja vad var det som skett egentligen?

- Tänk om det är Viola som är Snöprinsessan, sa Åsa försiktigt efter en stund, vi måste oansett hjälpa Jultomten! sa hon sedan bestämt.

- Men Åsa, sa Viola, vi vet ju inte vart han är, vi vet ju egentligen ingenting. Hur ska vi kunna hjälpa honom? Kan inte detta vara en dröm så jag vaknar snart?

Borta i horisonten lystes himlen upp av ett eldsliknande ljus, alla tre såg det och tänkte på draken som Enhörningen Bubblan pratat om. 

Alexandra sa att hon länge velat prata med dom om något hon inte pratat med någon om tidigare. Både Viola och Åsa flyttade sig nyfiket närmare för att höra bättre.

- När jag gick gravid med dig Viola, sa Alexandra, hade jag många drömmar. Dom handlade alltid om samma saker men på olika sätt och det var alltid en drake med. I mina drömmar gömde sig en person i sitt eget hus och vaktades av en drake.

- Ibland kom det små-nissar med brev eller andra saker, och det var en bok jag aldrig fick läsa i mina drömmar. Alla väntade på Snöprinsessan i drömmarna också, sa Alexandra och tystnade, så jag tror verkligen på er, sa hon vänd mot sina döttrar.

Viola och Åsa visste att hennes Mamma brukade drömma sanndrömmar, men allt var så konstigt, så märkligt tänkte dom. Tillsammans gick dom tillbaka in i huset och läste boken tillsammans.

Då Åsa läste om en magisk kappa som gjorde att den som använde den blev osynlig sa Alexandra att det var en av dom sakerna hon drömt om, hon skulle nog veta vart den fanns. För det kunde vara viktigt att ha den på sig för att inte draken skulle kunna se dom.

Vidare stod det som Åsa sa att en stjärna som faller till jorden kommer att väcka Snöprinsessan som kommer att bryta de negativa trolldomar som fanns då det skedde, hon skulle vara skyddad av starka magiska och positiva krafter som hjälper henne rätta upp balansen i universum.

- Vi behöver rensa oss för negativ trolldom med jämna mellanrum, läste Åsa högt, det ligger mycket lärdom i detta. Därför är det ett återkommande tema då universum är skapande, växande och kreativt.

- I mina drömmar, sa Alexandra, så blev det sagt att när det blev balans igen skulle alla platser i världen få fred. Så där vi bodde innan vi flydde kommer även det att få en utrensning och människor bli snällare. Tänk om det…

Fortsättning följer i Lucka 8, följ med dit!!


Julsagan är skriven av Stina och Åsa

No comments:

Post a Comment